پاتوق مجازی نورالهدایی ها

پاتوق مجازی نورالهدایی ها

میوه های قرآنی(خرما)

يكشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۰۲ ب.ظ


خداوند در سوره مومنون آیه19 می فرماید:

پس برای شما به واسطه باران بوستانهایی از درختان خرما وانگور بوجود اوردیم که در انها برای شما میوه های فراوان است واز ان می خورید.نام من در فارسی خرما ودر عربی (تمر)و(رطب)است وبهدرخت من در عربی نخل می گویند.در قران کریم نام نخل بیشتر از درختان دیگر ذکر شده ودر 20 آیه تکرار گردیده است.


ویژگی های درخت خرما

درخت من در مقایسه با دیگر درختان ارتفاع بیشتری دارد وطول ان به 16 تا 20 متر می رسد.درخت من دارای یک ریشه اصلی است که در یکی دوسال اول زندگی چندین برابرچندین برابر قسمت هوایی آن سه برابرخشکی زیاد وکم آبی بلند بودن ریشه من باشد.برگ های درخت من  پهن بلند وبسیار زیبا هستند واز نظر محکمی به نظر می رسد که از پلاستیک ضخیمی ساخته شده باشند.عمر درخت من نزدیک به صد سال است ولی در شرایط  خوب ممکن است به دویست سال هم برسد.


محصولات درخت خرما

در مناطق خرما خیز از قسمت های مختلف درخت من محصولات متعددی ساخته می شودکه به بعضی از انها اشاره می کنیم.

1-نسته من را در بسیاری از مناطق آرد می کنند وبرای تهیه نوعی نان سنتی یا خوراک دام استفاده می شود.

2-چوب در خت من بسیار خوب است واز ان در بنایی وساخت وسایلی از قبیل نردبان وتخت استفاده می شود.

3-از برگ های بزرگ وزیبای من برای ساختن سایه بان ،طناب ،قالیچه ،جارو،سبد،حصیر و قفس پرندگان ستفاده می شود.

4-بعضی از قسمت های درخت من خواص دارویی نیز دارد.


فواید غذایی ودارویی خرما

خوردن من موجب محکمی استخوانهای بدن می شودوقدرت بینایی را زیاد می کند وبرای کبد بسیار مفید است واز سرطان جلوگیری می کند.


خرما در کلمات معصومین علیه السلام

-امیرالمومنین علیه السلام فرمود:خرما بخورید ،چرا که شفای درد ها در ان است.1

-حضرت علی علیه السلام خرما را با نان میل می کرد.2

-امام چهارم فرمود:اگر سفره ای برای پیامبر صلی الله علیه و اله پهن می کردند که در آن خرما بود،آن حضرت اول خرما میل می کردند.پیامبر صلی الله علیه وآله روزه اش را در زمان خرما با خرما ودر زمان رطب با رطب افطار می کرد.3

1-بحار الانوار،جلد66،ص141،ح58

2-همان کتاب،ص139،ح51

3-همان کتاب،ص146،ح71

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی