پاتوق مجازی نورالهدایی ها

پاتوق مجازی نورالهدایی ها

احکام اموال پیداشده

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۵:۵۲ ب.ظ

قصه های احمد...



صبح چهارشنبه بود.داشتم با مرتضی مدرسه می رفتم.امام جماعت مدرسه به تازگی یک شعر دررابطه با دوازده امام آورده بودکه داشتیم باهم می خواندیم تا حفظ بشویم.

((من که مسلمان هستم       پیرو قرآن هستم

دارم دوازده امام     به اونها می دهم من سلام))

یکدفعه مرتضی ایستادو صدازد:احمدصبرکن ببینم اون چیه!ایستادم کنار دیوار یک شیئ سیاه رنگ افتاده بود.مرتضی خم شدو آن را برداشت.یک فلش مموری بود.باخوشحالی فریاد زد:آخ جونعجب چیزی پیدا کردم!من گفتم:آقا مرتضی!این که خوشحالی نداره!خب باید ببری بدی به صاحبش.تازه بابام میگه :وقتی این جور چیزارو پیدا می کنین بهتره بهش دست نزنین!این جوری هم تکلیفی به گردن شما نمیادوهم ممکنه صاحبش بیاد وپیداش کنه!ولی مرتضی آن را گذاشت توی جیبش و راه افتاد.من هم حرکت کردم .کنار مرتضی که رسیدم گفتم:آخه بچه مسلمون!توباید بدونی استفاده از این فلش برای تو حلاله یا نه!؟این را که گفتم لبخند از روی لب مرتضی رفت.کمی فکر کرد وگفت:آره راست میگی!من که نمی خوام ازمال حروم استفاده کنم پس چی کارکنم؟گفتم بهتره امروز ظهر میان نماز از حاج آقا حسینی بپرسی!مرتضی قبول کرد.ظهر پس از نماز نمازظهرباهم رفتیم پیش حاج آقا وقضیه را تعریف کردیم.حاج آقا حسینی دستی به ریشش کشیدوگفت:عجب سوال خوبی شما بفرمایید توی صف تا من مساله اش را برای همه بگم تا بقیه هم یاد بگیرن!بعد حاج اقا بلند شدورو به بچه ها گفت:قبول باشه ان شالله  پسرای گلم!خوب دقت کنن.می خوام توی سه دقیقه چند تا مساله ی مهم درباره اموالی که گاهی انسان پیدا می کنه بگم.ببینین عزیزان من چیزی که شما پیدا می کنیندر مرحله ی اول دو حالت داره:

1-شمابهش دست نمیزنین واونو برنمیدارین که دراین صورت هم هیچ تکلیفی هم ندارین!

2-برش میدارین که دراین صورت هم دو حالت داره:

1-نشانه ای داره که صاحبش رو راحت پیدا کنینمثلا صاحبش رو میشناسین یا شماره تلفنش همراه این شئ پیداشده هستکه در این صورت زحمت بکشین واونو به صاحبش برسونین.

2-نشانه ای نداره که بشه صاحبش رو معلوم کرد که در این وضعیت هم بازدو حالت پیش میاد:

1-ارزش اون چیز کمه مثلا درحد پنج هزار تومن که در این صورت میتونین اون رو از طرف صاحبش صدقه بدین!

2-ارزشش بیشتر ازین مبلغی که گفتم هست که در این صورت باید تا یک سال درجایی که ممکنه صاحبش خبردار بشه مثل مسجد محله یا مغازه های اطراف اعلام کنین،یا اطلاعیه بزنین که بدونن شما یک چیزی پیدا کردین وصاحبش بتونه بیاد وبا دادن نشونی ،مال گمشده ی خودش رو بگیره.اگر هم در وضعیتی قرار گرفتین که از یافتن صاحبش نا امید شدین یا مثلا توی بیابون چیزی رو پیدا کردین که اصلا صاحبش معلوم نمیشه میتونین اون چیز رو صدقه بدین یا اگه میخواین برای خودتون بردارین قیمتش رو از طرف صاحبش صدقه بدین .هرکی با دقت گوش کرد ومساله رو خوب فهمید بلند صلوات بفرسته !صدای صلوات  بچه ها توی نمازخانه پیچید وچند نفر رفتند به سمت حاج آقا تا سوال های خودشان را درباره این مسایل بپرسند..مرتضی هم که حالا تکلیف خودش رافهمیده بود با خوشحالی نگاهی به من کرد وگفت:احمدجون عجب پیشنهادخوبی کردی ها!معلوم میشه خیلی ها درباره ی اموال  پیداشده ،داشتن من هم با اجازه شما برم واطلاعیه بنویسم تا صاحب فلش پیدا بشه !خندیدم وگفتم:بعله داداش !ما اینیم دیگه !ماهمیشه پیشنهادهای خوب میدیم !اصلا میخوای یک پیشنهاد بدم تاکلا وضع دنیا رو عوض کنه !!هردو تا خندیدیم وبلندشدیم که مهرها را توی جامهری بگذاریم.

نظرات  (۱)

۰۷ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۴۴ مصطفی یوسفی مرام

احسنــــــــــــــت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی